tårtan jag ska göra till julafton :)

Läcker Pinocciotårta

75 g smör eller margarin
1 1/2 dl socker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
100 g hackade hassel - eller valnötter (jag ska använda mandelflan)
Maräng:
4 äggvitor
2 1/4 dl socker
Fyllning:
4 dl vispgrädde
Ugn: 150°

































Gör så här:
1. Rör fett och socker poröst. Tillsätt gulorna, en i taget. Rör kraftigt efter varje gula.
2. Blanda mjöl väl med bakpulver. Rör ner detta i äggsmeten tillsammans med mjölken. Bred ut smeten i en långpanna, ca 25x35 cm, klädd med bakfolie eller bakpapper. Strö över nötterna.
3. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner sockret. Bred marängen över smeten och grädda botten ca 45 minuter i mitten av ugnen.
4. Dela den kalla kakan på mitten och lägg ihop halvorna med vispad grädde emellan. Ställ tårtan kallt tills den ska ätas.

Detta ska bli spännande, jag har aldrig gjort denna tårtan innan....
Jag ska fixa grädde och hallon/blåbär oxå... Vill inte bara ha en massa grädde på!


Over And Out!
från en stelfrusen Karin....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0