Dagens lunch :D

När jag va liten gjorde mamma en jätte god kokt kyckling och igår blev
jag väldigt sugen på att göra något liknande...


Det va väldigt smidigt och blev väldigt gott :)
Här kommer receptet:

* Koka upp 6 dl vatten tillsammans med 1 hönsbuljong-tärning och en
klyftad liten gul lök, 1 tsk salt och två vitpepparkorn.
När vattnet kokat upp lägger du i 4a kyckling fileer
som du delat på hälften och vrid ner så det små puttrar.
* Låt små puttra i ca 40 minuter, rör om då och då.
Koka med locket på

*När kyckligen kokat klart så lägg den på en tallrik.
Sila av såsen
*Smält 3 msk smör i en mindra gryta och strö över 5 msk mjöl, rör ihop detta
Tillsätt sedan 5-6 dl av buljongen och 2- 3 dl grädde (jag använde mig av vispgrädde)
Låt detta koka upp och små puttra lite.
*Hacka 1,5 dl färsk krukpersilja och lägg i såsen.
Smaka av med salt, vitpeppar och svartpeppar.

Jag kokade morätter till detta men det går lika bra med potatis eller ris.


Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0